برنامه کم کربوهیدرات در بهبود کنترل قند خون و کاهش وزن موثر است

19سپتامبر 2021- برنامه کم کربوهیدرات، یک نرم افزار دیجیتالی برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 و پیش دیابت است، که از انتقال به رژیم کم کربوهیدرات حمایت می کند، مطالعات نشان داده است که این برنامه در بهبود کنترل قند خون و کمک به کاهش وزن موثر است.

برنامه کم کربوهیدرات یک مداخله تغییر رفتار متمرکز بر تغذیه است که آموزش، منابع و پشتیبانی را برای شروع و ادامه ی رژیم کم کربوهیدرات فراهم می کند.

این مطالعه تحقیقاتی نتایج 45 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 یا پیش دیابت که برنامه کم کربوهیدرات را شروع کرده بودند، گزارش کرد. همه شرکت کنندگان حداقل 40 درصد از بخش­های برنامه را به پایان رساندند و 71 درصد از شرکت کنندگان برنامه را به پایان رساندند یعنی حداقل 9 مورد از 12 بخش اصلی برنامه را تکمیل کرده بود.

کاهش متوسط هموگلوبین A1c، برای شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 که این برنامه را تکمیل کرده بودند،7 میلی مول بر مول بود و این افراد کاهش 3.66 درصدی وزن بدن (3.54 -کیلوگرم) را در ماه 12ام گزارش کردند.

کاهش متوسط هموگلوبین A1c، شرکت کنندگان مبتلا به پیش دیابت که این برنامه را تکمیل کردند، ​​3 میلی مول بر مول بود و آنها کاهش 4.57 درصدی وزن بدن (4.08 - کیلوگرم) را در  ماه 12ام گزارش کردند.

پس از 12 ماه پیگیری برنامه کم کربوهیدرات، بیش از 80 درصد از شرکت کنندگان همچنان از این پلتفرم پیروی می کردند.

شارلوت سامرز، نویسنده اصلی مقاله و دکتر سیمون توبین و دکتر دیوید آنوین، اظهار داشتند: ما خوشحالیم که تاثیر برنامه کم کربوهیدرات را در یک محیط مراقبت اولیه سیستم بهداشت ملی نشان دادیم. مدیریت وزن در حال حاضر یک موضوع مهم است، به ویژه به این دلیل که بزرگسالان با اضافه وزن در معرض خطر بیشتری در طول همه گیری هستند. دیدن این که برنامه ی کم کربوهیدرات می تواند برای کاهش وزن پایدار به راحتی در خانه موثر باشد، بسیار هیجان انگیز است.

این مقاله در JMIR Diabetes منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/sep/low-carb-program-shown-to-be-effective-in-improving-glycemic-control-and-enabling-weight-loss.html